S dětmi je svět barevnější

Spousta dětí miluje džus! I když existují i kvalitní varianty, čerstvé ovoce nenahradí. 

Děti, ale i my dospělí máme rádi džusy či ovocné šťávy. I když se dají dneska sehnat kvalitní varianty, které jsou bez cukru a přebytečných konzervantů, čerstvé ovoce je zdravější... Veďme ke konzumaci ovoce i naše děti. 

Džusem nazýváme v podstatě jakoukoliv šťávu z ovoce. I když…, ovocnou šťávu s obsahem 100% ovoce objevíme v regálech supermarketu málokdy. Nejlepší je vymačkat si doma vlastní šťávu, ale co pak uděláme se zbytkem ovoce? Vyhodíme ho? Většinou ano. I se zdraví prospěšnou dření a slupkou. 

Džus versus ovoce 

Pomineme-li fakt, že kvalitní džus musíme chvilku vybírat a když skutečně najdeme top variantu nebývá nejlevnější, pojďme se podívat, o co všechno se připravujeme, když vyměníme džus za celý plod?

Slupka

Slupky jablek, borůvek, fíků, meruněk, hrušek, hroznů, švestek atd. jsou důležité pro samotné ovoce během jeho dozrávání. Obvykle se proto v ní nachází nejvíce pigmentů, které tvoří barvu plodu - a jak vědci dokázali, čím je ovoce tmavší, tím je zdravější. Důvodem jsou flavonoidy a karotenoidy, což jsou významné antioxidanty. Zabraňují oxidačnímu stresu buněk, tím brání jejich stárnutí i snižování odolnosti vůči nepříznivým vlivům. Chrání tak proti nemocem i proti rakovině. Například slupky z hroznů poskytují též ochranu pro UV záření. Ve většině džusů však není po slupkách ani památky.

Dřeň

Vedle slupky, která je hlavním zdrojem ovocné vlákniny, se tato důležitá složka nachází také ve dřeni. Příkladem je pomerančový džus. Vnitřní tužší části jsou důležitým zdrojem flavonoidů. Ty po konzumaci "spolupracují" s vitamínem C při ochraně organismu. Pokud se dřeně zbavíme, ztratíme tím významnou složku ovoce.
Některé značky džusů sice tvrdí, že obsahují i dřeň, ale buď to není ta původní, a/nebo se jí při výrobním procesu rozhodně do šťávy nevrátí původní množství. 

Vláknina

Víte, kolik vlákniny "zmizí" při proměně ovoce v ovocný džus? Sklenice jablečného džusu neobsahuje prakticky vůbec žádnou. Pro získání čtvrtlitrové skleničky jablečného džusu spotřebujete často víc než čtyři jablka. Ty obsahují 12 až 15 gramů vlákniny - a celé toto množství se pak ztratí.

Rada na závěr

Střídejte to. Pijte více obyčejné vody a k tomu si dávejte ovoce celé. Když zavedete dětem ovocné svačinky, zvyknou si jíst ovoce zcela pravidelně. Třeba místo nezdravých sladkostí.

Zaslat dotaz do poradny