Srpen už je za půlkou a děti čeká návrat do školy. Jenže letos to je to pro mnohé po více než pěti měsících.
Proto bychom měli naši pozornost věnovat šetrnému návratu, který dítě neoslabí po fyzické, ale ani psychické stránce. Jak na to, aby dítě vše zvládlo v co největší pohodě?
Znovu prvňáčkem
Pro řadu dětí, zejména těch, kteří jsou v nižších ročnících může být návrat do školy téměř jako by tam šli poprvé. Řada návyků se během dlouhého volna ztratila nebo uvolnila. Velkým tématem je ranní vstávání, ale také příprava do školy nebo vedení k zodpovědnosti. Věnujte těmto oblastem pozornost. Pokud dítě z nějakého důvodu do školy nechce, je vhodné se poohlédnout po příčině. Může to být „lenost“, ale také strach ze změny. Začněte si tedy o škole povídat, občas si třeba na ni zahrajte. Přizpůsobte pomalu denní režim i návykům, které chcete udržet i ve školním roce (třeba to ranní vstávání či brzké uléhání do postelí). Zkuste si hravou formou zopakovat i látku z předchozího ročníku. Udělejte například bojovku s odměnou na závěr. Nechte dítě vytvořit bojovku i vám.
Režim není jen pro vojáky
Řada moderních přístupů k výchově při slově režim a řád dostává doslova osypky. Jenže ono to bez něj tak docela nejde. Nemáme na mysli vojenský výcvik ani zbytečné vymáhání nesmyslných představ, které se zrodí v naší dospělé hlavě (aby zdánlivě ušetřily čas), ale pravidla vzájemného fungování. Samozřejmě jednou z rolí dítěte je zkoušet a testovat hranice. Zde naše rodičovská role má své uplatnění. Ačkoli by se mnohým líbil život bez hranic, pohybujeme se ve společnosti, která nějaká pravidla má. Například škola začíná v určitou hodinu. Spolu s jasnými pravidly a určitým režimem se překvapivě uleví i psychice dítěte, které „ví“, co se bude dít a nemusí být neustále v pohotovosti. Spolu s tím, se může povolit i napětí na fyzické úrovni.
Svačina jako zdroj energie
Velkým tématem jsou samozřejmě svačiny. Zatímco v létě byla strava většinou pestrá – ať už z důvodu cestování nebo snahy o zdravější styl, spolu s nástupem do školy se najednou vše smrskne na rohlík s něčím a v lepším případě ovoce. Uvědomte si, že svačina není jen „na hlad“ či „na chuť“, ale měla by dítěti dodat i dostatek látek, které podpoří jeho pozornost, soustředění a paměť. Je přeci ve škole. V neposlední řadě také dodat energii. Sami si jistě představíte, jak vypadá dlouhé pracovní jednání. Na rozdíl od vás si však dítě kávu nedá. Takže jak na to?
- Vyváženě – bílkoviny, tuk, sacharidy a něco vlákniny. Sladkost není tabu, ale je nutné si uvědomit, že hlad nezažene, naopak může prohloubit únavu či nervozitu dítěte.
- Testujte a experimentujte. Vždy záleží na vašem času a ochotě to udělat jinak, ale někdy stačí jen drobné změny – místo bílého rohlíku celozrnný, tousty z bramborového těsta anebo připravit třeba salát s kouskem kuřete.
- Zkuste domácí „proteinové“ tyčinky. Nedají moc práce a rozhodně máte složení pod kontrolou, dodají energii a zaženou hlad.
- Pitný režim. Je samozřejmostí i ve škole. Vyměňte sladké limonády za domácí sirupy, případně vodu s ovocem anebo třeba okurkou.
Pozor na ochlazení: Odpočívejte
V tradičních východních přístupech je podzim symbolem zpomalení a hromadění energie uvnitř (příprava na zimu). V západním stylu života se život naopak zrychluje a vyžaduje se výdej energie – návraty z dovolených, nástup do škol a kroužků, honba za zbytkem léta… Naše tělo (a to i to dětské) má však v tomto období velmi oslabený okruh sleziny a slinivky. Slezina je ve východních kulturách považována za „lymfatické srdce“ a mimo jiné se stará i o naši obranyschopnost. Není tedy náhodou, že právě v září se začne (nejen) u dětí vyskytovat zvýšené množství nachlazení, rým a snižuje se odolnost i vůči infekcím. Základním krokem tedy je začít posilovat přirozenou obranyschopnost včas. Třeba i zmíněným odpočinkem a kvalitním spánkem, který pomáhá buňky regenerovat a udržovat v kondici.
Kroužky s rozumem i citem
Spolu se školou se zároveň rozjíždí řada pravidelných kroužků. I v tomto směru bychom měli k dítěti přistupovat spíš z hlediska jeho potřeb, a ne naší potřeby ho někam umístit. Pokud se mu totiž aktivity doslova míhají před očima a po tréninku ještě doma usedá k domácím úkolům, přetížení si vybere své desátky poměrně rychle. Nesnažte se tedy stihnout všechno a věnujte energii aktivitám, které opravdu chcete rozvíjet. To, že dítě jedno odpoledne nemá „nic“ je paradoxně občas spíše ku prospěchu.